Powered by Blogger.
RSS

Gunting Dalam Lipatan

Apabila kita ditikam dari belakang, apakah yang kita rasakan? Maksudnya, apabila kita ditipu, dikhianati oleh orang-orang yang kita percayai, hormati malah mungkin orang-orang yang kita sayangi, apakah perasaan kita saat kita mengetahui semua itu berlaku dalam kehidupan kita? Sesaat kita fikirkan kenapa semua ini harus berlaku dalam kehidupan kita.

Pastinya kita tidak pernah terfikir semua ini terjadi. Tak pernah sekalipun kita menyangka bahawa kita sedang melalui saat tingkat terburuk dalam kehidupan kita. Tetapi seandainya perkara ini terjadi, jangan takut untuk bangun kembali setelah tersungkur di persada hati. Jangan merasa begitu kecewa dengan takdir yang sedang kita lalui kerana Allah Maha Tahu apa yang tidak pernah kita ketahui. Perkara pahit yang menimpa diri kita walau lukanya sudah sembuh, tapi kesannya pasti berbekas dihati.

Seperti yang pernah aku katakan sebelum ini, hilangnya bahagia bukan disebabkan oleh ujian yang menimpa diri kita, tetapi bagaimana kita mentadbir hati sendiri..hati yang rosak akan menyebabkan kita gagal menerima takdir Illahi. Kegagalan menerima takdir inilah yang menyebabkan timbul rasa kecewa dan tidak puas hati sehingga kita memberontak dan membentak-bentak serta berprasangka buruk dengan ujian Illahi..

sekiranya memang benar perkara ini harus terjadi dalam kehidupan kita, jangan biarkan dia merasa menang dengan membiarkan kita menderita kerananya. Jangan biarkan dia menang setelah memporak-perandakan hidup kita. Berhentilah mengenang dirinya. Berhentilah mengenang segala perbuatannya. Tidak ada gunanya mengenang "gunting dalam lipatan" ini..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: