Powered by Blogger.
RSS

Apa makna bahagia?

Apa maknanya bahagia? jika kita beranggapan bahawa ujian dalam kehidupan itu merupakan punca hilangnya bahagia, kita semua termasuk dalam golongan manusia yang pesimis. Kenapa agaknya saya berkata begitu? ini kerana hakikatnya sebuah kehidupan adalah untuk diuji. itu adalah peraturan sebuah kehidupan yang tidak boleh sama sekali dielakkan. Jika kita beranggapan ujian adalah punca hilangnya bahagia, semua manusia di dalam dunia pasti tidak bahagia. Kerana pastinya semua manusia itu pasti diuji.

Jika diibaratkan seperti air limau nipis yang diperahkan ditelapak tangan yang tidak luka, pastinya tidak akan memberikan sebarang kesan. Tetapi jika perahan air limau nipis itu diperahkan ditelapak tangan yang luka, pastinya kepedihan itu pasti sangat terasa.

Tangan yang luka diibaratkan seperti hati yang sakit, manakala air limau nipis itu boleh diibaratkan seperti ujian dalam kehidupan yang menimpa diri kita. Hati yang sakit biasanya dipenuhi dengan sifat amarah, hasat dengki, dendam dan berbagai lagi sifat-sifat mazmumah. Hati yang sakit ini mudah melahirkan rasa kecewa, berputus-asa dan kufur dengan nikmat Allah.

Jadi, ujian itu sebenarnya bukanlah penyebab kepada derita, bukan juga penyebab hilangnya bahagia dalam kehidupan. Bukan juga penyebab kepada penyesalan dalam kehidupan.

Hilangnya harga sebuah kebahagiaan sebenarnya datangnya dari dalam hati kita sendiri. Hati kita harus dibersihkan agar cantik dihati, cantiklah segala diluarnya. Semuanya bermula dari dalam hati, hati yang tenang dan ikhlas menghadapi ujian dan menerima ketentuanNya dengan Redha akan melahirkan kebahagiaan hakiki dalam kehidupan.

Rasulullah S.A.W. juga telah bersabda:
” Bahawasanya di dalam tubuh badan manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, baik pulalah seluruh badan, tetapi apabila ia rosak maka rosak pulalah seluruh badan. Ingatlah ia adalah hati. ” (riwayat Bukhari Muslim)


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: