Powered by Blogger.
RSS

Doa itu senjata

Tiga perkara yang telah tertulis dan sudah dijanjikan Allah SWT di lohmahfuz atas semua umat
manusia adalah rezeki, jodoh dan ajal. Perjanjian ini akan terlaksana tanpa sedetik pun lewat apabila tiba masanya. Hanya Doa yang mampu kita pinjam sebagai pena untuk mencoretkan pengakhiran janji Allah ini.

Tiadalah daya kita mempersoalkan apa yang diatur olehNya yang Maha Berkuasa ke atas setiap sesuatu. Kita didatangkan sebagai selemah-lemah kejadian dengan seberat-berat tanggungan.

Berdoalah. Kerana doa itu adalah senjata yang kita ada dalam menangani janji dan sumpah Allah SWT. Dia lebih tahu apa yang kita perlu daripada apa yang kita mahu.

Biar separah mana pun luka yang merobek hati kita, biar sedalam mana pun luka yang tertoreh, sentiasalah kekal dengan berdoa kerana Allah SWT Maha memahami hati hambanya. Doa satu keramat yang tidak mampu terjemah dek akal akan kuasanya. Tidak ada sesiapa mampu membajak bajanya, sedangkan hasilnya kita tuai saban waktu.

"Tidak ada daya upaya dan tidak ada tenaga kekuatan melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar".

Teruskan lah berdoa, kerana doa itu mampu mengubah takdir Allah..Jangan berputus asa kiranya apa yang kita pinta itu belum diberikanNya. Bersabar dan redha atas apa jua yang ditakdirkan buat kita.

Renunglah sejenak, mungkin Allah punya terlalu ramai hamba untuk diuruskan. Dan kita adalah salah satu darinya. Permintaan dan doa kita belum kunjung makbulnya. Jika kita memohon sesuatu dan dikurniakan yang lain dari yang dipinta, percayalah, pasti Allah mengurniakan kita apa yang diminta pada masa yang paling tepat dan sesuai.

Apa yang kita minta tidak semestinya apa yang kita perlu. Allah tidak akan gagal memenuhi permintaan hambanya. Teruskanlah berdoa tanpa ragu dan mengeluh. Duri hari ini mungkin bunga untuk hari esok. Allah mengurniakan pilihan terbaik kepada mereka yang menyerahkan ketentuan kepadaNya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: