Powered by Blogger.
RSS

Kelebihan atau Keturunan?

“Allah melapangkan bagi mu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah".

Syukur Alhamdulillah aku masih diberikan kesempatan dan kesihatan yang baik. Kesempatan masa dan kesihatan yang baik ini dapatlah aku gunakan dengan sebaiknya untuk update status blog yang sering aku abaikan lantaran kesibukan dan kekangan masa.

Berbalik kepada tajuk entry aku hari ni, "Kelebihan atau Keturunan". Aku sering tertanya-tanya pada diri aku sendiri. Apa yang aku miliki sekarang sebenarnya merupakan satu kelebihan yang telah dianugerahkan oleh Allah yang sememangnya patut aku Syukuri atau pun hadirnya kelebihan ini lantaran kerana mewarisi kebolehan yang ada dalam keturunan?

Mak aku kata, dalam keluarga kita, "Tangan kau sorang je yang power. Tangan orang lain tak macam tangan kau. Tangan kau ada apa yang orang lain tak ada. Dalam adik beradik kau, kau sorang je yang berkebolehan."

Ha mesti cuak kan. Apa yang tangan aku ada, apa yang power nyer, apa yang lain nyer. aku tengok, tangan aku sama je dengan tangan adik-beradik aku yang lain, semuanya lebar-lebar macam "bapak gajah'.hahah.

Well, sebenarnya aku pun dah lama perasan pasal tangan aku ni. Memang dalam keluarga, aku sorang jek yang berkebolehan dalam 'mengurut' orang. Maksud aku urut untuk tujuan kesihatan. Entah sejak bila ianya bermula aku pun tak tau. Apa yang aku ingat, masa tu mak aku sakit dan tak boleh bangun dalam masa seminggu. Melepek je atas katil. Maklumlah dah meningkat usia, mula lah sakit-sakit, sengal badan, dan macam-macam lah penyakit orang tua mula menyerang.

Tergerak pulak hati aku nak urutkan mak. Aku rasa, aku cuma baca Ayat Kursi dan Al-Fatihah je. Alhamdulillah dengan berkat Izin Allah, mak aku yang dah seminggu tak boleh bangun, mula menunjukkan tanda-tanda positif sembuh. Sejak tu mak selalu la jugak mintak aku urutkan dia. Dan bermula sejak hari tu jugak, mula lah abang-abang, kakak, kak ipar aku pun tumpang sekaki sama. Mintak urutkan kakilah, urutkan badan belakanglah, urat dah bersimpullah dan macam-macamlah. Yang peliknya bila aku urut, baik pulak tu. Aku rasa, aku patut bersyukur kan atas kelebihan yang ada ni. Mewarisi kelebihan keturunan aku rasa bagus asalkan tidak mewarisi "SAKA" keturunan sudahlah.

Bercerita tentang saka, pastinya diminda kita semua terbayangkan wajah-wajah hodoh yang menggerunkan. Saka merupakan belaan yang diwariskan secara turun-temurun sama ada dengan kehendak waris atau tidak. Aku pun tak tau apa jadahnya bela-membela saka ni.

Bercerita tentang wajah-wajah hodoh yang menggerunkan, pastinya apabila kita terpandang atau tertengok walau sekali imbas sekali pun, pastinya kita akan merasakan wujudnya perasaan takut, seram dan gerun dengan kemunculan mahluk halus sebegini. Boleh jadi kita akan pengsan, menggeletar kaki, terkunci mulut dan peti suara macam dah tak mampu berfungsi lagi.

Dan ini satu lagi kelebihan yang aku nak cerita kat entry ni. Tapi aku rasa ni lah kelebihan yang tak berapa aku suka. Entah kenapa aku sejak kecil sehingga kini kadang-kala dinampakkan dengan kemunculan benda sebegini. Memang sangat tak best bila kita dengan "terpaksanya" nampak kemunculan mahluk-mahluk aneh seumpama ini. Herm, biarpun aku tak suka dengan semua ni, tapi aku tetap rasa ni semua adalah kelebihan yang Allah nak berikan pada aku.Hahaha korang semua ada?..Apa pun, aku rasa aku memang patut Syukuri semua kelebihan mahupun kekurangan yang ada. Seram pun seramlah..


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: