Powered by Blogger.
RSS

Bangkitlah Para Muslimah Semua

..... (¯`v´¯)
KETIKA HATI MUSLIMAH ITU TERLUKA
....¸.•´
...(-
/
.../

/ \
❤✫•°*””*°•✫❤✫•°*””*°•✫❤✫•°*””*°•✫❤✫•°*””*°•✫❤
Ketika hati seorang muslimah terluka, ia akan menghapus air matanya dengan imannya..
Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia akan menguatkan hatinya dengan ilmunya
Ketika hati seorang muslimah terluka,
hati-harinya akan ia penuhi dengan semangat perubahan lebih baik pada dirinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia menari dalam doa permohonan ampunnya terhadap Rabbnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
wajah kusutnya tetap terlihat indah bagi dunia

Ketika hati seorang muslimah terluka,
bibir merahnya menyimpulkan senyuman untuk hidupnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
matanya basah oleh lembutnya hatinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
dunia nya terasa akan berlanjut dan ia harus tegar

Ketika hati seorang muslimah terluka,
jiwa lembutnya sampaikan ketenangan pada hati kecilnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
akal dan hatinya hadir untuk menanti kesedarannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
tangannya ia gunakan seperti kebiasaannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
tak akan ada perubahan dalam dirinya oleh hal-hal yang tidak berguna

Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia gunakan kesedarannya tuk menjaga perasaan orang sekitarnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
air matanya dijadikan doa untuk keselamatan orang yang melukainya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
jari-jemarinya bergerak untuk tetap menolong orang lain tanpa beban di hatinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
hidupnya tetap menjadi kebahagiaan bagi orang disekelilingnya.

Ketika hati seorang muslimah terluka,
dia tetap meneruskan liku2 hidupnya.

Ketika hati seorang muslimah terluka,
kepercayaan dirinya tetap tak akan pudar..

Ketika hati seorang muslimah terluka, ia dan dirinya tetap menjadi MUSLIMAH
Tabahkanlah HATIMU duhai disaat dirimu TERLUKA.. Anggaplah ujian ini sebagai ANUGERAH TERINDAH dariNYA kerana DIA ingin sentiasa dekat denganmu.


Entah puisi entah sajak yang telah aku ciplak entah dari mana..Sebenarnya aku nak bercerita tentang hati wanita..bercerita tentang wanita, mengingati tentang wanita sebenarnya sangat complicated. Hasil pemantauan aku sejak beberapa bulan kebelakangan ini, aku dapati banyak wanita yang mengalami sindrom "stress" bila mengalami kegagalan baik dalam kehidupan, rumahtangga dan juga percintaan. Mereka yang mengalami situasi ini biasanya hidup dalam kegelisahan, kemurungan, sakit hati, resah tak menentu dan paling tak best sekali membawa bersama dendam amarah dalam hatinya.

Faktor-faktor kepada semua situasi di atas adalah refleks atau tindak balas yang terjadi akibat dari lintasi hati dan daya pemikiran yang tak selari dengan tindakan. Apabila seorang wanita itu menghadapi "kekalahan" dalam hidupnya, "daya pemikiran mengatakan tak per la mungkin ini yang terbaik buat aku. Memang sudah ditakdirkan begitu atau begini". Lintasi pemikiran mengatakan aku mampu teruskan perjalanan hidup walau tanpa kau disisi". Kata-kata itu mungkin tercetus dari rasa sakit hati. Terlontar lantaran ingin membuktikan "biarpun tanpa dia, aku masih mampu berdiri sendiri." Biarpun dah berbakul-bakul kata-kata semangat atau motivasi dititipkan buat diri sendiri, tapi mengapa masih lagi rasa terbeban dalam hati. Masih lagi tak mampu menghadapi ujian sebegini.

Siapa yang tak pernah rasa sakit hati, tak pernah rasa dikhianati, tak pernah rasa diambil peduli, tak pernah rasa dihargai bila ditinggalkan saat diri sendiri tak tahu apa kesilapan yang telah dia lakukan. Bagaimana mungkin mampu dia sebagai wanita memaafkan seseorang yang telah memberikan warna-warna kelam dalam kehidupannya tanpa mampu dia mempertahankan hak dan kebenarannya. Bagaimana seorang wanita itu mampu melupakan kesakitan yang ditinggalkan terhadap dirinya bila dia tidak pernah diberikan sebarang kesempatan untuk mengetahui hakikat sebenar terhadap dirinya. Semua faktor ini sebenarnya mampu melemahkan batiniah seorang wanita.

Bagaimana mahu memberi harapan semula kepada wanita yang mungkin merasakan hidupnya telah musnah? Pokok pangkalnya datang dari hati. Bila menghadapi ujian segetir ini, wanita haruslah tabah dan yakin diri bahawa apa yang dilalui itu merupakan ujian dari Allah. Acap kali aku mendengar orang mengatakan bahawa ujian didatangkan bersama dengan kemampuan kita untuk melaluinya. Tapi berapa ramai wanita yang faham akan maksud dan kata-kata tersebut. Berapa ramai pula yang mahu menerima takdir getir ini dalam hidupnya? Tak ramai bukan.

Nasihat kepada semua wanita diluar sana, tanpa meminggirkan nasihat kepada diri sendiri,

"Biarlah didunia menerima sedikit kedukaan, tetapi yakinlah di atas kesabaran ini Allah akan mengurniakan seribu kegembiraan. Di sinilah perlunya wanita berfikiran secara waras dalam melaksanakan tindak tanduk mereka apabila berhadapan dengan masalah. Pesanan aku buat akhirnya, terimalah takdir hidup ini dengan redha. Yakinlah bahawa dengan sedikit kesedihan ini Allah ingin mengurniakan lebih banyak kebaikkan. Mungkin kita semua tidak nampak dengan mata, tetapi mata hati mampu membuka tabir ini sekiranya hati terus disuburkan dengan iman.

Putus cinta atau perceraian bukanlah pengakhiran segalanya. Ia adalah satu permulaan yang baik jika ditangani dengan positif. Memanglah di awalnya kita rasa sukar menerima hakikat. Tetapi percayalah… kita tetap ada Allah. Semuanya dari Allah. Dan segala yang datang dari Allah ada baik belaka, walaupun belum terserlah kebaikannya pada pandangan kita. Namun yakinlah, pandangan kita terbatas, pandangan Allah Maha Luas. Sesuatu yang kita cintai, belum tentu membawa kebaikan kepada kita. Manakala sesuatu yang kita benci, belum tentu memudaratkan kita.

Pujuklah hati dengan apa yang telah Allah tegaskan bahawa yang baik pada pandangan kita belum tentu baik dalam realitinya. Katakan, dia yang pergi itu bukan yang terbaik. Mungkin dia terbaik, tapi untuk orang lain. Dan yang terbaik untuk kita pasti datang sebagai gantinya!

Jadilah diri kita sendiri, sayangi diri itu dengan membina satu keyakinan bahawa Allah Maha Adil, dengan mengurniakan bakat dan kemampuan untuk mencapai kebahagiaan dalam hidup berbekalkan segala kelebihan yang kita miliki. Jangan rosakkan seluruh kehidupan hanya merasa tidak dihargai oleh kekasih atau suami. Hidup terlalu singkat dan sangat berharga untuk ‘dikorbankan’ hanya oleh prasangka dan curiga. Malah jika benar sekalipun kita dipinggirkan oleh mereka, ingatlah mereka bukan segala-galanya.




Ya ALLAH..jika dia ditakdirkn menjadi milikku..dan jika dia pergi dariku..
izinkan aku mampu menahan diriku..

saat diri pilu..jiwa terpukul dan terluka..ku yakin itu adalah ujian dr_MU..redhakanlah Ya ALLAH jiwa nie atas segala keputusan_MU.. dan ajarkan aku tentang kelapangan dada..

Ya ALLAH..jika dia ditakdirkn menjadi milikku..dan jika dia pergi dariku..
izinkan aku mampu menahan diriku..

saat diri pilu..jiwa terpukul dan terluka..ku yakin itu adalah ujian dr_MU..redhakanlah Ya ALLAH jiwa nie atas segala keputusan_MU..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: