Powered by Blogger.
RSS

DESTINASI KAMI PART 3 - Pulau Sibu

Masih sempat bergambar sebelum balik ke Pulau sibu

Sebelum ber 'snorkeling


perjalanan menuju ke pulau kukus utk ber "snorkeling"

Kata bijak pandai: “It’s not what happens to you, but it’s what you do about it. It is not how low you fall but how high you bounce back!”

Haahah first entry yang rasanya takde kena mengena dengan apa yang aku nak coretkan. Tapi aku percaya, kata-kata di atas ni bagus untuk mereka yang ingin bangkit semula setelah mungkin pernah atau berkali-kali tersungkur dalam perjalanannya.

Well, berbalik semula kepada entry sebenar yang aku nak ceritakan. Kali ini aku nak bercerita tentang percutian yang baru sahaja “kami” ikuti. Dengan kata lain, sebenarnya ianya merupakan program Kelab Pencinta Alam yang telah dikelolakan dengan jayanya oleh Faizal dan Nana. Kali ini destinasi kami adalah di Pulau Sibu Mersing.

Serius sangat cantik pemandangan sekitar pulau sibu. Dengan lautnya yang sangat jernih dan cantik. Nampak biru-kehijauan. Sangat tak rugi la ikut trip percutian ni. Walaupun trip kali ni sebenarnya adalah program pelajar, tapi aku rasa trip ni dah macam trip percutian kami lima sekawan. Hahah. Mana tak nyer, pelajar buat program di tepi pantai, kami sibuk buat program ditenggah-tengah lautan.

Terima Kasih la kepada pakcik yang aku sendiri tak tau namanya siapa kerana bagi kami berlima peluang menaiki botnya secara percuma untuk menimba pengalaman memancing ikan dan mencandat sotong. Inilah kali pertama dalam sejarah hidup aku pergi memancing di tengah-tengah lautan. Sangat teruja rasanya. Walau hasilnya tak seberapa, tapi kira bertuah jugaklah aku sebab dapat 7 ekor ikan berbalas satu dari ustaz taufiq.

Hari kedua berada di sana kami ke Pulau Kukus untuk ber “snorkeling”. ini juga merupakan kali pertama aku mencuba aktiviti seumpama ni. Rasa takut bercampur gelabah jugak la bila dilepaskan ke laut untuk ber snorkeling. maklumlah aku tak pernah buat aktiviti ni. ditambah lagi bila aku memang tak pandai langsung berenang. Cuak beb.

Tapi kalau tak cuba mana tau boleh ke tak boleh buat kan? Bila da sampai, apa lagi terjun je la. Nasib baik la kami semua dibekalkan dengan baju keselamatan. Rasa “safe” sikit lar. Dalam masa yang sama aku belajar sekali berenang. Entah berapa kali tertelan air laut pon aku tak tau. Tapi memang sangat best aktiviti ni. Dalam takut nak cuba. dalam cuba sempat la jugak rasa lemas bila tak cukup udara. Bila da tak cukup udara, mula la gabra sampai menyebabkan aku tengelam timbul dalam laut tu. Bila nak tenggelam je, otak sampaikan isyarat, jangan cepat gelabah, tenang..tenang..Akhirnya aku mampu juga bersnorkeling..hahah.

Tapi ada part yang aku tak boleh lupa, sibuk ikut faizal dengan ustaz taufiq ke tempat yang agak dalam. Last-last hanyut sekejap ke tengah dan jauh sikit dari dia orang semua. Aku punyer la gabra masa tu. Dah macam-macam cara kuak lentang, kuak terbang, kayuh basikal semua aku buat sebab nak patah balik ke tepi pantai. Tapi masa tu seluruh tenaga dah tak ada rasanya. Penat rupanya berenang ni.Baru aku tahu.heheee..Last-last jerit mintak tolong kat orang.Nasib baik la ada Tavanesan..dia la yang tarik aku ketepi pantai..hahaha..Tapi apa nak kata? Aktiviti ni memang terbaik ar..Antara percutian yang terbaik pernah aku ikut..Harap-harap destinasi seterusnya juga akan memberikan nilai dan pengalaman manis yang susah nak dilupakan..Mana destinasi seterusnya? haahha Penang dan Sabah..so sambung bab destinasi seterusnya nanti..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: